En komplett historie om CRM

Starten på crm verktøy oppstod mot slutten av det tjuende århundre. Begrepet er av nyere tid, men i praksisen like gammel som da byttehandelen oppstod og regnes som eldre enn pengenes opprinnelse. Handel ble først oppdaget for 20 000 år siden. På den tiden så ble kniver av obsidian byttethandlet mellom øyene som lå i Papa Ny-Guinea. Obsidian hadde høy verdi globalt, for deres egenskaper til bruk som skjæreutstyr i Europa, Asia og Amerika.

Handel og regnskap

Det har i tusenvis av år vært slik at det har blitt holdt oversikt over hvem som eide hva og hvem som skyldte hva til hvem via permanent registrering. Det inkluderte også en form for praktisering av regnskap. Navn og sted var en del av registrene og var dermed den tidligste formen for kundedatabase. Segmentering ble brukt basert på personlig formue og betalingsevne. Det vil si at crm startet for lenge siden, akkurat på samme måte som bedrifter, regjeringer og land. Fra slutten av 50-tallet og starten på 60-tallet ble automatiseringer tatt i bruk for de med mye penger. Regnskap ble ført på regnskapmaskiner, datamaskiner, banker, børser og offentlige avdelinger. Kundelister hørte til regnskapsavdelingen, selgere holdt sine egne poster på indekskort eller i skuffer. Etterhvert ble det tydelig at en automatisering ville være den nyttigste løsningen på flere områder innen virksomheter som salg. Det er noen få år etter at crm-verktøyet dukker opp på digitale formater.

Utviklingen av crm fra 80-tallet

Det viser til at starten på crm var på 80-tallet hvor et to ingeniører opprettet en database for markedsføring. Den direkte markedsføringen analyserte kundenes database statistisk, for å identifisere hva kundene mest sannsynlig ville reagere på med tanke på markedsførings kampanjer. På 90-tallet blomstret bruken av å administrere kundedataene på nye produkter ved å slå sammen databasemarkedsføring med kontaktadministrasjonen. Produkttilbudet økte fra midten av 90-tallet i alle former og størrelser. Det er dette som er kjent som crm-systemer. I dag kjenner du crm-systemet som et system som tilbyr orden, system, effektivisering og kunderelasjoner.

Kunderelasjonshåndtering

Det kreves orden og system når det kommer til kunderelasjoner. Et crm-system samler all nødvendig kundeinformasjon på samme sted, for å gjøre det enklere å finne riktig informasjon. Deretter kan du arbeide effektivt med kunderelasjonene via lister, rapporter, statistikker og så videre med et klikk inn i systemet. Dette byr på mer effektivitet og danner muligheter for mer proaktivitet. Du får enkelt orden på kundeinformasjonen, økt effektivitet og mer plass til kundene via god kundeservice. Dette øker sjansen for at kundene blir værende hos deg og gjerne anbefaler deg for andre. Systemet gjøre et slik at du kan holde det du lover, som fører til bedre kundeopplevelser og effektiv markedsføring med gode resultater til fornøyde kunder. Ved å pleie kundene med et slikt støttende crm-program, gir langsiktige og lønnsomme kunder som vil si at bedre kunderelasjoner selger mer. Verktøyet byr på den perfekte løsningen ved raskere reaksjoner.